Maningkatkon Kualitas Pelayanan Ni Parhorja
Tarpilih gabe sahalak parhorja bai pohon anggur ni Tuhan in, sedo horja haduniaon, tapi
sada kepercayaan na banggal do ai, na humbani Tuhan Naibata simada Horja ai.Anjaha
manjadi sahalak parhorja (pelayan) sedo horja guro-guro tapi sada tanggungjawab na
banggal do ai. Hal aima na mambahen ”ketidakberanian orang-orang Pilihan Tuhan”
manjalo horja ai.Piga-piga contoh bani Padan na Basa Ia pakon Padan na Baru, aima :
Musa: Ise ma ahu, ase ahu laho marayak Parao, anjaha padaratkon halak Israel hun Masir? (2 Musa 3 : 11), Jeremia: Ham Tuhan Jahowa! Seng hubotoh marsahap, ai poso ope ahu (Jer. 1:6); Timoteus: Nini si Paulus hubani si Timoteus : ”Ulang ma adong na marmapas ni uhur bam halani haposoonmu.....” (1 Tim 4:12)
Merasa rendah diri, merasa tidak sanggup pakon merasa kurang pantas, sedo alasanna ibahen-bahen, tapi halani tanggung jawab na banggal ai do. Tapi sobalikni, Nabi Yesaya mambere sada contoh positif bani pandiloon ni Tuhan Naibata Jahowa:
Jesaya: ”Dob ai hubogei ma sora ni Tuhan na mangkatahon, Ise ma sisuruhonku? Ise do utuson nami? Jadi ningku ma, Ijon do ahu, suruh Ham ma ahu.” (Yes. 6 : 8)
Hatorangan na i atas in manokanhon sada prinsip utama, bahasa pandiloon ni Naibata gabe parhorja aima sada tanggung jawab na banggal tumang. Sonaha do mandalankon pandiloon ai? Gati bani segala keterbatasan ni hajolmaon, lang na urah mandalankon pelayanan na gok. Hurang do kommitmen laho melayanigabe lang optimal pelaksanaan ni pandiloon in. Aima nagabe latar belakang tulisan on: sonaha maningkatkon kualitas pelayanan ni Parhorja.
Adong tolu parhara penting na sihol kembangkonta sesuai bani judul na isobut i atas, aima :1. Ise do na isobut Parhorja (Pelayan)?, 2. Aha do naimaksud Pangidangion in (Apakah Pelayanan itu)? 3. Sonaha meningkatkon kualitas pelayanan ni parhorja?
1. Ise do na isobut Parhorja (Pelayan)?
Pelayan aima halak na dob maluah humbani parjabolonan ni dousa (telah diselamatkan) anjaha ipilih Tuhan gabe Parhorja Bani. Halani ai, menjadi pelayan sedo sura-sura ni jolma tapi halani rosuh ni Tuhan in sandiri do. (Yoh 15:16 : Sedo hanima mamilih Ahu, tapi Ahu do mamilih hanima......”)
Marpardomuon hujon, horja pelayanan boi ibagi atas dua bagian, aima
(a) pelayan dalam arti luas pakon (b) pelayan dalam arti khusus.
Pelayan dalam Arti Luas
Bani Padan na Baru (PB), istilah "dipanggil" (kletos) dan "panggilan" (klesis) adongdo isobut 22 hali.Hal on mararti bahasa pangidangion mengandung tujuan rohani. Pandiloon on mengandung cakupan na luas, sedo pitah untuk jabatan-jabatan khusus i Kuria in, tapi bani ganup halak naporsaya do.
Hata kletos + kata depan ek = ekklesia. Istilah eklesia tarsuat do bani PB 115 hali, na mararti ex (keluar) pakon caleo (dipanggil). Sehingga eklesia iartihon do bani kumpulan orang-orang yang telah dipanggil keluar dari kegelapan aima halak na dob ”ipapulig” Naibata humbani hagolapon anjaha on ma naisobut sebagai gereja.
Pandiloon ni Naibata dalam arti luas, mengandung arti bahwa konsep pelayanan memiliki cakupan na luas. Semua anak Tuhan adalah pelayan dalam arti luas. Ise do naimaksud ” anak Tuhan”? Anak Tuhan aima hita na dob maluah humbani parjabolonan di dosa anjaha na dob manjalo haluahon na ibere Tuhan in marhitei parmatei-Ni bai silang napansing in”
Pelayan dalam Arti Khusus
Dalam arti khusus, na isobut Pelayan aima namanjalo Tohonan humbani Naibata – na mamberehon haganup goluhni bai horja hamuliaon in (full timer).
Sadalan bani AD/ART GKPS, dalam arti khusus, Pelayan aima Parhorja ni Kuria, na terdiri atas : Pandita, Penginjil, Sintua pakon Syamas. Pandita pakon Penginjil manjalo tohonan humbani Naibata marhitei Surat Keputusan Pimpinan Pusat GKPS, sedangkan Sintua manjalo tohonan marhitei Pandita Resort – aima na isobut Sintua na dob tarpasu-pasu, sedangkan sintua na lape tarpasu-pasu pakon syamas itotapkon marhitei Surat Keputusan ni Pimpinan Majelis Jemaat.
Sada hal na penting bani pelayan dalam arti khusus on aima peran (role) sebagai parhorja bani Tuhan in, laho mangkobaskon haganupan namarpardomuan bani horja pangidangion i Kuria in. Artini, sedo status (jabatan) na utama, tapi peran laho mandalankon tugas pakon tanggung jawab aido na tang siporlunan.
Halani ai, peran ni sahalak pelayan aima mangidangi. Sadalan hujon, bagian na paduahon aima : aha do pangidangion in?
2. Aha do naimaksud Pangidangion in (Apakah Pelayanan Itu)?
Dalam konteks Perjanjian Lama (PL) arti hata pangidangion aima :
Gabe siparugas mando sidea bani ianan-Ku na mapansing in, aima gabe parjaga bani horbangan ni rumah panumbahan, gabe pangidangi i rumah panumbahan; sidea na manayat galangan situtungon pakon galangan sisayaton bani halak simbuei, maningon jongjong do sidea ilambung ni halak na mabuei laho mangidangi sidea (Hesekiel 44 : 11)
Sedangkan bani Perjanjian Baru (PB) buei di isobut istilah pelayanan, anjaha salah sada na ikutip ijon aima :
Lanjar Ia do mambere deba gabe apostel, deba nabi, deba evanggelis, deba use parmahan ampa pangajari laho pasirsirhon namapansing in bani horja diakoni, gabe pangidangi i rumah panumbahan, ase das hita ganup hu hasadon ni haporsayaon ampa habotohon bani anak ni naibata, gabe jolma na gok, matoras anjaha gok songon Kristus..... (Epesus, 4 : 11-13)
Hunjon taridah bahasa pelayanan aima haganup horja namarpardomuan bani Kuria in (gabe pangidangi i rumah panumbahan). Dalam arti luas, pelayanan mencakup haganup na ihorjahon hita – age bani parhorjaanta siganup ari.
“Ai pe, atap na mangan atap na minum nansiam, atap aha pe na ihorjahon nansiam, bahen nansiam ma haganup ai pasangapkon Naibata” (I Kor 10:31),
Kata atap aha pe bani ayat on menunjuk bani konsep pelayanan dalam arti luas, sehingga lang terkotak-kotak pingkiranta bahasa pitah namarminggu, maragenda ampa marambilan hansa horja pangidangion in. Hal on iperkuat bani ayat namangihut :
"Apapun juga yang kamu perbuat, perbuatlah dengan segenap hatimu seperti untuk Tuhan dan bukan untuk manusia." (Kolose 3:23).
Haduasi membere pemahaman na luas tentang pelayanan anjaha menegaskon tujuan ni pelayanan ai : aima pasangapkon Naibata (I Kor 10:31) pakon untuk Tuhan dan bukan
untuk manusia (Kolose 3:23).
Dalam arti khusus, pelayanan aima haganupan horja pangidangion i tongah-tongah ni kuria in, : gabe pangidangi i rumah panumbahan (Hesekiel 44 : 11; Epesus, 4 : 11-13)
Secara lebih teknis, boi do irinci bagai-bagei horja pangidangion i Kuria in (marambilan,
maragenda, mambasa doding, manggalang, partumpuan tingkat seksi, tim doa, konseling
dan pastoral, kunjungan kasih, tim doa, ronsi na mamingkirhon, manotapkon pakon mandalankon haganupan namarpardomuan bani harja i Kuria in, ronsi bentuk pelayanan na
legan .
Kutipan ayat na i atas gabe sada landasan banta laho mangarusi bahasa haganup horja pangidangion manokanhon haporluan ni Naibata simada horja in. Bani namandalankon tugas pangidangion in, sedo hita sebagai pelayan na penting, tapi Naibata do sebagai subjek anjaha Naibata do namarhorja marhitei hita sebagai pelayan. Parhiteian do hajongjongan ta bani horja pelayanan in. Gagal do anjaha soya do horja pelayananta anggo maronjolan bani kemampuan diri sendiri.
Godaan terbesar bani kegagalan pelayanan aima anggo cara pandang dunia on lebih dominan ibagas uhurta. Sada contoh konkrit aima sonaha pandangan sumber daya manusiabani masyarakat modern, na penuh dengan kompetisi tinggi, baik bani perusahaan-perusahaan pakon organisasi dunia. Sumberdaya manusia sangat manokanhon ukuran-ukuran hapandeion (educated people), kemampuan (competency), keterampilan (skill), pakon faktor-faktor keunggulan na legan, termasuk penerapan manajemen strategic.
Tapi bani horja pangidangion in, Tuhan mandilo ganup jolma "na mangkaholongi Si" (Roma 8:28) anjaha "namapansing" (Efesus 4:12), laho pasirsirhon (diperlengkapi) bai horja pangidangion in.
Istilah "diperlengkapi" (katartismos : Efesus 4:12), mararti do ai "dipersenjatai" atau "disempurnakan." Hal on manokanhon pernyataan semula bahasa Naibata do simada pelayanan, anjaha Naibata do na memperlengkapi pakon menyempurnahon pelayanNi laho mansaloseihon horja pangidangion in.
Menarik do nats on, sekaligus manokahon bahasa : yang terpenting bagi seorang pelayan bukankah kecerdasannya, tetapi yang terpenting adalah kekudusannya.
Ase ulang suhar ibagas uhurta, seng namararti bahasa sahalak parhorja lang mamorluhon hapandeion, kemampuan, keterampilan, pnl., tapi ase tangkas do banta bahasa lang marguna in bai Naibata anggo ibagas habutakon do parhorja in. Halani ai, hapansingan ni sahalak parhorja, ai do na tang siporlunan anjaha naparlobei, halani horja hapansingon do horja ni Naibata. Anjaha Naibatado namarhorja sanggah bani horja pangidangion in. Anjaha aima pangidangion.
Boi do irasahon hita piga piga contoh pembanding bani Tabel on :
Onma prinsip dasar bani horja pangidangion in, aima sanggah iahapkon hita bahasa Nabatado namarhorja melalui hita, anjaha lang adong otik pe alasan banta laho ”bermegah diri”.
Ase ulang adong hajolmaon na mangunsagah ilobei ni Naibata (I Kor 1 : 29)
Ai humbani idop ni uhur do ase maluah nansiam, marhitei haporsayaon; sedo binahen nansiam, sibere-bere ni Naibata do. Sedo humbani horja, ase ulang adong namamuji diri (Ef. 2 : 8-9)
3. Sonaha meningkatkon kualitas pelayanan ni parhorja?
Domma ibahas hita ”ise do parhorja”, pakon”aha do horja pangidangion in”. Selanjutni, ”sonaha upaya meningkatkon kualitas pelayanan ni parhorja”.
Secara umum, hampir bai ganup kuria i GKPS, terbatas do jumlah pelayan na full timer, aima Pandita pakon Penginjil Wanita. Boi hatahonon, hampir haganup do Parhorja ni Kuria in lang sebagai full timer, tapi marhorja bani berbagai profesi i dunia na ”sekuler” on. Sonaha do mandalankon horja pelayanan in bani kondisi si sonon on? Tarlobih i kota-kota besar, ronsi borngin pe adong do na sedang ibagas jam kerja ope.
Sada paruntolon do on, halani keadaan on mambahen gabe lang gok pelayanan ai. Boi do
ievaluasi hita, bahasa sibar otik dassa hape kualitas pelayanan na boi igalangkon hita hubaniTuhan in. Persoalan praktis on ma mambahen gati lang berkualitas pelayanan ai anjaha
lang tarbahen optimal. Sehingga sungkun-sungkun na mangihut use, sonaha do upaya
meningkatkon kualitas pelayanan ai?
Aha do ukuran kualitas pelayanan?
Pelayanan na berkualitas aima pelayanan na iharosuhkon Tuhan Naibata. Secara absolut,
pitah Naibata do na boi menilai ukuran ni kualitas ai. Anggo ianalogihon pakon sanggah na padaskon galangan Si Kain pakon si Abel, pitah Naibata do na boi mangidah galangan ni ise do na paling berkualitas.
Jenges do buah-buahan na igalangkon si Kain, anjaha jenges homa do biri-biri na igalangkon si Abel, tapi galangan ni si Abel do na inilai berkualitas. Si Kain merasa galanganni ma sijengesan, tapi ”uhur merasa sijengesan” aima na mambahen si Kain membanding-bandingkon, anjaha sanggah na membandingkon aima muncul keakuan ni si Kain, anjaha gabe soya ma panggalangon ni si Kain ai. (I Musa 4 : 5).
Gabe sada pelajaran do on, bahasa kualitas pelayanan tidak terletak pada bentuk pelayanan,tapi bani toruh ni uhur do.
Humbani uraian na iatas in, piga-piga hal na porlu sibahenonta laho meningkatkon kualitas pelayanan in, aima sinergi antara masing-masing individu pelayan untuk bersungguh- sungguh meningkatkon kualitas pelayananni, pakon dukungan sistem i Kuria na kondusif untuk bertumbuh.
Ibagas bahasa na pondok, boi ibagi bani piga-piga rimpun songon na tarsurat i toruh on.
1. Rimpun na Parlobei : Pra Syarat
Usih bani sada bangunan (rumah), maningon do adong fundasi ni bangunan ai. Anggo
jenges do fundasi ai, boi do ipajongjong bangunan na berkualitas i atasni.
Fundasi utama dalam upaya membangun kualitas pelayanan bani sahalak parhorja, syaratniaima :
1. Domma manjalo haluahon in.
2. Manggoluh ibagas hapansingon, pakon
3. Martoruh ni uhur.
2. Rimpun na Paduahon : Kesiapan Pribadi
Horja pelayanan lang mararti songon sada pertunjukan sulap, ”sim sala bim” mintor asima. Anggo nongkan ihatahon hita bahasa Naibata do namarhorja, namararti do ai bahasa
Naibata do Subjek ni horja ai. Tapi lang mararti bahasa passip ma gelah hita, halani urusan ni Naibata do ai, paturutma Naibata namansaloseihon. Sim sala bim, mintor asi ma holi ai. Tontu pandangan na keliru do ai.
Kualitas aha do na boi ihasilhon hita bani horja pelayananta anggo lang adong kesiapanta laho mangidangi?, lang sungkup panorangta laho mambahen persiapan diri? Hampung uhurta halani merasa, horja hasomalan mando namambasa doding in, namaragenda in, bahkan namarambilan in?
Ase bani hata na pondok, untuk meningkatkon kualitas pelayanan :
- Maningon memiliki kemampuan pakon kecakapan laho marhorja. Songon sahalak parjuma, iarusi botul do sonaha ranggi ni horjani.
- Maningon memiliki sarana na memadai. Songon sahalak parjuma, ulang ma mamboan pisou na majol, ulang ma mamakei sangkul na tallus anjaha ulang ma mamakei pisou na lang marsuhul.
- Adong kesediaan marlajar (learning and growth). Songon sahalak parjuma, ulang malalap mamakei cara-cara na lama, pitah manuan gadung hansa, anjaha marayoh marlajar manuan jagul atap na legan.
- Pongkut anjaha lang merasa sungkup. Merasa domma sungkup, merasa domma pandei, merasa domma jenges, aima munsuh ni hamajuon, anjaha lang adong tambahan kualitas na baru na boi ihasilhon bani kondisi si sonai ai, anjaha bai sada panorang holi, tarsonggot ma hita halani halak na daoh ipudinta hinan domma hape daoh ilobeita nuan.
Secara lebih teknis, upaya meningkatkon kualitas pelayanan, antara lain :
1. Pelayanan Maragenda :
Gok ibagas tonggo, mangindo pangurupion ni NaibataMemiliki persiapan na cukup (seminggu sebelum hari H)
Ulang merasa hampung (anggap enteng)
Mangarusi alur tata liturgi i GKPS
Hapal luar kepala urut-urutan ni paragendaon
Mambasa ibagas na tenang dan meyakinkan
Memahami minggu-minggu khusus
Memahami kalender pelayanan gareja
Pakaian rapi dan Sikap sempurna
2. Pelayanan Mambasa Doding :
Gok ibagas tonggo, mangindo pangurupion ni Naibata Memiliki persiapan na cukup Ulang merasa hampung Menguasai logu na idodingkon Mengetahui garis besar isi ni buku doding Mambahen catatan kecil, sipiga-piga baris do doding ai anggo ibasahon. Aktif dan bersifat me-leading. Aktif mambahen catatan kesesuaian ni nomor doding pakon situasi-situasi khusus. Pakaian rapi Mimik muka ceria |
3. Pelayanan Marambilan :
Gok ibagas tonggo, mangindo pangurupion ni Naibata
Memiliki persiapan na cukup
Ulang merasa hampung
Memahami homilitika
Ulang margantung bani teks tulisan,
tapi menguasai garis besar nats khotbah secara sistematis ase boi kontak mata hu jemaat
Tampil Meyakinkan
Pakaian Rapi
Menguasai teknik berkhotbah
4. Panduan Ringkas Teknik Marambilan :
- Focuse for attention : kalimat pembuka laho mempersiapkon jemaat memasuki isi khotbah. (suara lembut, datar, dan mengalir dan penuh perhatian).
- Relevan dengan kondisi na ialami jemaat (i mimbar, lang apala porlu tumang latar belakang sejarah nats secara panjang lebar, ase terfokus jemaat bahasa nats ai aima untuk jemaat. Latar belakang sejarah nats sanggah sermon porlu do, ase iarusi hita massage na iharapkon Nats ai)
- Tata urutan : Sistematis. (taratur anjaha urah itangkap jemaat)
- Intonasi suara iatur sedemikian rupa, sadihari nanget, sadihari lambat, sadihari gomos marsahap, sadihari mambahen sungkun-sungkun (retoris). (suara mulai berdinamika, naik turun, keras lembut, cepat lambat).
- Menjaga ase ulang sompat beralih perhatian ni panangar
- Kaya dengan ilustrasi yang relevan (ilustrasi ideal aima 2)
- Mencari bahan-bahan yang baru (marosuh do jemaat manangar informasi na baru, anjaha namanambah pengetahuan).
- Tidak menonjolkan latar belakang historis (cukup sekedar) tapi lobih dominan ma na masa bani goluh sonari
- Hindari kisah-kisah yang menyangkut diri pribadi (anggo memang lang positif dampakni)
- Dob klimaks, langsung ma bani kesimpulan/refleksi (ulang mulak-mulak hu pudi be)
- Perhatian dan kontak mata kepada Jemaat
Secara grafis, skema khotbah boi igambarhon sonon
Sadalan bani sarana na memadai, paling tidak seorang pelayan
Sudah pernah membaca seluruh isi Alkitab
Memahami alur utama isi Alkitab
Memiliki pengetahuan tentang Sejarah Kerajaan Allah
Memiliki pengetahuan tentang Peta Alkitab
Memiliki pengetahuan tentang Homilitika serta buku-buku panduan parkatis berkhotbah
Memiliki buku-buku tafsiran Alkitab
Memiliki buku konkordansi alkitab
Memiliki buku doktrin kekristenan/buku Teologi penunjang
3. Rimpun na Patoluhon : 10 Indikator Kualitas Pelayanan
Rimpun na patoluhon aima piga-piga ukuran (indiktor) kualitas pelayanan secara umum:
- tangibles : pelayan memberikan pelayanan yang nyata
- reliability : pelayanan yang handal dan dapat direalisasi
- competence : pelayanan memiliki kompetensi untuk melaksanakan tugasnya
- courtessy : sikap dan sopan santun dalam melaksanakan pelayanan
- responsiveness: cepat dan tanggap akan sesuatu yang berhubungan dengan pelayanan
- credibility : dapat dipercaya dan diandalkan
- security : melakukan pelayanan yang aman, dan tidak mengandung risiko pelayanan yang buruk
- access : pelayan tidak terisolir, tetapi memiliki kedekatan dan kemudahan untuk berhubungan, baik dengan pendeta, pimpinan majelis, sesama pelayan dan jemaat
- communication: kemampuan untuk membuat jemaat selalu terinformasi dengan baik tentang kegiatan pelayanan jemaat
- understanding: kemampuan selalu memahami keinginan dan pergumulan jemaat.
4. Rimpun na Paompatkon : Dukungan Jemaat secara Sinergis
- Jemaat perlu memelihara suasana kemajemukan. Membuat majelis dalam suatu standard yang sama : hanya kesia-siaan saja. Majelis memiliki kelebihan dan kekurangan da tidak harus dipaksa sama bobotnya. Faktor latar belakang, pekerjaan, usia, dan faktor lainnya merupakan alasan pokok untuk memelighara pluralitas tersebut. Dari pluralitas tersebut : perlu dipetakan karakteristik tiap-tiap pelayan dan masing-masing anggota Majelis memahami betul apa spiritual gift atau talenta yang dimilikinya (apa keunggulan seseorang)
- Jemaat memprogramkan pembinaan secara berkala dan berkesinambungan sebaiknya mengambil hari khusus, tetapi bila memungkinkan dapat mengefektifkan Sermon.
- Melengkapi sarana pelayanan (buku-buku yang cukup, baik jenis dan jumlah) untuk memberikan kesempatan kepada masing-masing individu untuk bertumbuh.
- Senantiasa berfikir positif dan cepat-cepat memaafkan kealpaan dan kelemahan sesama anggota majelis
- Menyeimbangkan pelayanan ke dalam dan pelayanan keluar.
- Dalam jangka panjang, gereja perlu mengembangkan konsep : Gereja sebagai Pusat Pengutusan sehingga kehadiran masing-masing parhorja semakin nyata di dunia luar dan batas-batas pelayanan semakin luas, dan tidak semata-mata berbasis di Jemaat saja.
- Mengadakan penelitian kepada seluruh jemaat (sebagai domba-domba yang dilayani) dan memetakan permasalahan yang dihadapi jemaat
PANUTUP
Sada do hansa alasanta mase hita melayani Tuhan, aima
halani domma ibere Tuhan haluahon in
hubanta. Anjaha bani namangidangi Tuhan,
ijaima panorangta marlajar mardalan mangirikkon bokas ni Nahei-Ni.
Andohar
mamasu-masu ma Tuhanta, ase haganup pangidangionta semakin berkualitas anjaha
mambere buah na ramos bahen hasangapon-Ni. sai andohar ma tulisan on marguna i
tongah-tongahta, anjaha terbuka do on bani kritik, pakon masukan ronsi gabe
bahan untuk idiskusihon.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar